REMBRANDT WORKSHOP

Een meesterwerk naschilderen in 3 uur is geen makkelijk klusje . Al helemaal niet voor diegenen die nog nooit met olieverf gewerkt hebben. Voor het begin van de workshop vroeg ik me dan ook af of het niet te hoog gegrepen was om in één dag een Rembrandt na te willen schilderen, maar uit ervaring wist ik ook dat elke keer als ik denk dat het misschien net iets te moeilijk wordt, de cursisten hun eigen verwachtingen (en die van de docent) meervoudig zullen overtreffen. Het is mooi om te constateren dat  in een workshop deelnemers behalve een nieuwe techniek ontdekken ook in zelfvertrouwen groeien.

Zoals de Oude Meesters begonnen we met een ondertekening op een bruin getint doek. Het is belangrijk om in dit vroege stadium de verhoudingen en gelijkenis zo goed mogelijk te treffen. Daarna gingen we het beeld ontleden in donker en licht vlakken. Na een korte maar welverdiende koffiepauze gaf ik uitleg over de organisatie van het palet en wat formules voor het mengen van huidskleuren. Daarna ging iedereen weer net zo hard en gemotiveerd (misschien nog wel meer!) aan de slag als aan het begin van de workshop. Het laatste uur werd besteed aan het toevoegen van details en verfijnen van tonen en subtielere kleurschakeringen.

Drie uur is uiteraard net niet lang genoeg om een heel gedetailleerd en afgewerkt portret te schilderen. Desalniettemin waren de resultaten indrukwekkend.  Gelukkig staan alle stappen uitgebreid beschreven op de hand-out zodat iedereen het weer lekker thuis over kan doen!

Sophie

Geplaatst in Geen categorie | Reacties uitgeschakeld voor REMBRANDT WORKSHOP

Resultaat van middag hard werken door cursisten

Zoals een muzikant componeert in een bepaalde sleutel, zodat bepaalde harmonische relaties gehandhaafd blijven, baseert een schilder zich op de kleurencirkel om een evenwichtige relatie tussen de kleuren behouden.

 

 

 

 

 

 

 

We hebben gekeken  naar voorbeelden en geoefend met een stilleven waarbij een ieder zelf de kleur moest invullen. Je kon een keuze maken uit een zestal kleurencombinaties, waarbij steeds één kleur bepalend was voor de overige te gebruiken kleuren. Dit kon een primaire kleur zijn, dan gebruikte je naast die primaire de kleuren waar hij in voorkomt (bv rood-komt voor in oranje en paars) of een secundaire kleur, samen met de twee primairen waar hij uit is samengesteld (bv oranje- wordt gemengd uit rood en geel). Hierdoor kregen we  meer besef van de manier waarop kleuren samenwerken en hoe een vooropgezet plan voorkomt dat je het overzicht en de controle over je kleurgebruik kwijtraakt.

Peter Kempeneers

 

Geplaatst in Geen categorie, Reacties cursisten | Reacties uitgeschakeld voor Resultaat van middag hard werken door cursisten

Kunst & Bedrijven Route 2017

 

 

 

 

Zondag 17 september van 12.00-17.00 uur doet ESSA mee met de Kunst & Bedrijven Route.

Nieuwegracht 24-4, Soest.

U bent van harte welkom in het atelier. Een groot aantal cursisten exposeert hun werk en al onze docenten zijn op deze dag aanwezig om uw vragen te beantwoorden over de cursussen die bij ESSA gegeven worden en
uitleg te verstrekken bij de tentoongestelde schilderijen.

Geplaatst in Geen categorie, kunstroute | Reacties uitgeschakeld voor Kunst & Bedrijven Route 2017

Landschapschilderen in de openlucht – voorjaar 2017

Toen de uitnodiging van ESSA binnenkwam om deel te nemen aan een korte cursus landschap schilderen in de openlucht in de maanden maart en april had ik visioenen van schilderen onder een paraplu, voorbijgangers die meekijken over mijn schouder en het onafgemaakte werk beoordelen, loslopende honden of spelende kinderen die mijn veldezel omver lopen. Ik heb vaak in het buitenland, tijdens mijn vakanties, landschappen getekend want daar scheen de zon en stond ik op verlaten plekken. Helaas was ik nooit helemaal tevreden over het resultaat. Reden om mij in te schrijven voor deze cursus onder leiding van Peter Kempeneers.

Peter heeft ons geadviseerd om niet teveel mee te nemen zodat alles in een rugzak past. Alleen de basiskleuren acrylverf, een stukje karton om op te schilderen want dan voel je je minder geremd bij het schilderen. Als het mislukt kan het tenslotte in de kliko en begin je gewoon opnieuw. Bovendien ben je niet gebonden aan een vast formaat en kun je, afhankelijk van je gekozen compositie, de lengte-breedte verhouding van je schilderij aanpassen.

Op de eerste dag van deze cursus was het 19 graden, zonnig met een licht briesje, en dat voor eind maart! We hadden afgesproken in de Lange Duinen in Soest. Na een inleiding van Peter is iedereen op zoek gegaan naar een mooi plekje in de duinen.

We begonnen elke sessie met het maken van kleine compositie schetsen waarbij een beperkt aantal lichte en donkere vlekken het beeld bepalen en details worden weggelaten. Daarna kies je een van de schetsen om uit te werken tot een schilderij. Bij de eerste les hebben we gebruik gemaakt van 4 toonwaarden, namelijk zwart, wit en 2 grijstinten. Deze manier van schilderen kan je helpen om de waarneming te vertalen naar eenvoudige vormen zonder teveel details.

Eenmaal aan het schilderen had ik snel door dat ik het verkeerde soort acrylverf had meegenomen. Ik dacht handig te zijn door tubes New Masters acrylverf mee te nemen, want die zijn lekker klein en lichtgewicht. Maar deze verf is erg geconcentreerd en door de zon en het briesje was de verf al droog voordat mijn penseel het karton raakte. Voor de volgende sessies had ik daar een oplossing voor: een klein beetje acrylverf van studiekwaliteit overgegoten in kleine flacons, een paar drupjes water toevoegen, flink schudden. Dat werkte prima.

De tweede les was bij Kasteel Groeneveld vlakbij Baarn. Helaas niet meer zo zonnig en warm maar wel droog en een zeer inspirerende omgeving. In deze les was er aandacht voor compositie met behulp van de regel van derden, van kleurgebruik en kleur in je onderschildering.

 

 

 

Voor de derde en laatste les had Peter een plekje uitgezocht bij molen “De Windhond” op de Eng in Soest. Onderwerp van deze les was nut en noodzaak van bebouwing in een landschap schilderij en de windmolen was daar een prima voorbeeld van. Er stond een stevige noordwester wind en binnen de kortste tijd waaide de ezels om. Na overleg hebben we besloten om te verkassen naar de Lange Duinen, dezelfde plek waar we de eerste les hebben geschilderd. Als bebouwing in onze schilderijen was de molen ingeruild voor een wat minder aantrekkelijke blokhut maar het was de kunst van de schilder om daar iets moois van te maken.

Ik heb genoten van deze cursus en het heeft mij geïnspireerd om vaker buiten te schilderen. Drie keer geschilderd in de openlucht zonder een drupje regen, geen vervelende honden of kinderen en als je je veldezel zo opstelt dat je niet met je rug naar een wandelpad staat dan valt het best mee met de meekijkende voorbijgangers. Zeker voor herhaling vatbaar en een aanrader voor iedereen.

Philippa

Geplaatst in Excursie, Geen categorie, Reacties cursisten | Reacties uitgeschakeld voor Landschapschilderen in de openlucht – voorjaar 2017

Atelierlint 2016

atelierLintESSA doet mee met Atelierlint Soest op 17 en 18 september a.s. van 12.00-17.00 uur.
Ons atelier is open en iedereen is van harte welkom.
Alle docenten zijn aanwezig en informeren graag over hun cursus(sen).
Er is werk te zien van onze cursisten.

Schilderij is geschilderd
door een van onze cursisten Wytske Magre

Geplaatst in Exposities | Reacties uitgeschakeld voor Atelierlint 2016

Het Kattenkabinet

Een bijzondere eer voor onze cursiste Ineke Snoek, die met haar “Bastet”, hangt in het museum in Amsterdam: “Het Kattenkabinet”.
Herengracht 497, 1017 BT Amsterdam

Woensdag 15 april 2015 ben ik met m’n vriendin naar het museum Het Kattenkabinet gegaan om de ”Bastet”, die ik had geschilderd op een van de lessen van Essa(Eerste Soester Schilders Atelier), te signeren. We zijn heel vriendelijk ontvangen in het Kattenkabinet en kregen nog een mooi boek over het museum van Bob Meyer.

P1080934 P1080935Hierbij een foto van het ”signeren” en één die ik maakte van de kat. Het Kattenkabinet is gevestigd in een mooi grachtenpand aan de Heerengracht. Op Google kan je het zien, erg interessant. Om te mogen hangen tussen al die mooie schilderijen, tekeningen en beeldhouwwerken vind ik een hele eer! Er komt nu nog een lijst omheen en dan krijgt het een plaatsje. Ik krijg een mailtje, wanneer dat is, dan ga ik er nog een keertje met mijn man Jan naar toe! Dan maak ik nog een foto waar m’n Bastet hangt en die zal ik jullie t.z.t ook sturen.
Hartelijke groetjes, een tevreden Ineke.

Geplaatst in Geen categorie, Reacties cursisten | Reacties uitgeschakeld voor Het Kattenkabinet

Het maken van een schilderijlijst

Het maken van een schilderijlijst

Anke vroeg mij of ik een handleiding voor het maken van schilderijlijsten wilde maken. Dat kan: Men neme een ornamentenlijst, die men gekocht heeft bij een ´doe het zelf´- zaak en verzaagt dit onder 45o verstek in de vier delen van de te maken lijst. Daarna lijmt men de vier delen aan elkaar en verstevigt de gelijmde hoeken met nieten. Ten slotte bewerk je de lijst vóór en verf je de lijst eerst in grondverf en daarna in de aflak, eventueel twee keer. Klaar is Kees.
Dat is alles, maar nu de details.

Eenmalige voorbereiding.

1 Het is belangrijk om de delen van de lijst op +45o en -45o af te zagen. Een goede verstekzaaginrichting, die beide hoeken aan kan, is daarvoor belangrijk. Let er op dat de hoeken goed gefixeerd kunnen worden en makkelijk instelbaar zijn. Hoe nauwkeuriger hoe beter. Kost wat geld, maar dan heb je ook wat.

Verstek-zaag

2. Verder moeten de afgezaagde delen onder 90o verlijmd worden. Het komt er op aan deze hoek nauwkeurig aan te houden anders krijg je een ruitvormige lijst. Na gedane arbeid is dat heel erg frustrerend.

Lijm-mal

Om een goede lijmnauwkeurigheid te bereiken is een mal nodig. Ik vrees dat die zelf gemaakt moet worden. Daarvoor neem je een heel stevige, dus dikke, houten plaat van multiplex. Daarop schroef je dunne latjes die moeten passen onder de lijstdelen, in de uitsparingen waarin het schilderij later gaat passen. Deze latjes monteer je op de plaat onder een hoek van 90o, hoe nauwkeuriger en steviger, hoe beter. Eén hoek is voldoende. Dan moeten de lijsten wel in fasen gelijmd worden, maar daar staat tegenover dat dan de uiteindelijke maten van de lijsten niet bij voorbaat vast liggen. Je krijgt hierdoor flexibiliteit ten koste van wat langere doorlooptijd.
Ten slotte boor je gaten op strategische plaatsen, dat wil zeggen twee dicht bij de geconstrueerde hoek en twee wat verder, ieder aan een kant van de 90o-hoek. Hierin moeten lange bouten worden gemonteerd, waarop kikkerplaatjes met vleugelmoeren kunnen worden vastgemaakt, om de lijstdelen na verlijming in de goede stand en aangedrukt te houden. Deze kikkerplaatjes zal je ook zelf moeten maken.

Aan te schaffen delen.

3. De lijsten zijn bij veel ´doe-het-zelf´- zaken te koop in lengtes van ca. 2,5 m. Let er op dat het profiel in orde is, met een uitsparing voor het schilderij en dat de lijsten niet getordeerd of gebogen zijn. Heb je een leuk profiel gevonden zonder deze uitsparing, dan kan een latje met rechthoekige doorsnede en de juiste afmetingen uitkomst bieden. Want ontbreekt aan de lijst een uitsparing voor het schilderij, dan moet het rechthoekige latje over de volle lengte aan de onderzijde van de lijst gelijmd worden. Geklemd laten drogen.

4. Belangrijk is goede houtlijm te gebruiken, die een goede hechting geeft, niet te dun of te dik is, na uitharding doorzichtig is en niet een te lange tijd nodig heeft om uit te harden, maar ook niet te snel uithard.

Het echte werk.
5 De lijsten moeten nu op lengte, onder 45o worden gezaagd. Er dient hierbij gelet worden op:
a. De buitenhoeken moeten scherp zijn, dat wil zeggen dat er om-en-om +45o en -45o gezaagd moet worden.
b. De lengte moet gemeten worden aan de binnenkant van de uitsparing voor het schilderij. Dit is een lastig karwei, want rekening moet worden gehouden met een positieve tolerantie om eventuele onnauwkeurigheden in de maten van het schilderij, op te kunnen vangen. Let op dat het doek gespannen kan worden door spieën, waardoor de maten groter worden. Ik hou meestal aan elke kant 5 mm aan, afhankelijk van de binnenafmetingen van de lijst en de maten van het doek.
c. De tegenover elkaar gelegen latten moeten precies even groot zijn. Anders ontstaat er een ruit in plaats van een rechthoek.

6 Een lang en een kort eind worden nu in de mal geplaatst, nadat op de lijmplek een zeer dunne folie wordt gelegd om te voorkomen dat de delen aan de mal zullen hechten, wat de kostbare mal, (veel geïnvesteerd werk) kan beschadigen.

7 De delen worden nu nauwkeurig ten opzichte van elkaar uitgelijnd en één van de delen gefixeerd met kikkerplaatjes. Het andere deel wordt van lijm voorzien en teruggeplaatst in de mal. De positie is eerder al bepaald, dus na aandrukken kan ook dit deel met kikkerplaatjes gefixeerd worden. Het is nu zaak de lijm te laten uitharden.
Hierna kunnen één voor één de andere drie hoeken gelijmd worden. Na een beetje ervaring en handigheid, zal het lukken twee of vier hoeken tegelijk te lijmen, wat mede afhankelijk is van de inventiviteit die in de mal is gestopt en de afmetingen van de te maken lijst.

8 Is de lijm van alle hoeken uitgehard, dan kan de lijst–in-wording uit de mal gehaald worden. Nu de lijmresten verwijderen met, beitel, vijl en schuurpapier. Om de zaak te verstevigen sla ik altijd op elke hoek van de lijst (aan de achterkant uiteraard), twee nietjes in het hout over de lijmnaad heen. Hierna repareer ik alle onvolkomenheden met schuurpapier en kneedbaar hout. In de praktijk bewerk ik in ieder geval altijd alle hoeken met kneedbaar hout. De zaak laten drogen en naschuren met schuurpapier. Hoe beter dit proces verloopt, hoe mooier de lijst er ten slotte uit zal zien.

9 Ten slotte moet de lijst worden geverfd. Eerst met grondverf en daarna met aflak. Ik doe dit laatste meestal twee keer om een mooie dekking te krijgen. Voor aflak kan elke goede lak gebruikt worden. Ik gebruik altijd een hamerslag verf, om twee redenen, het ziet er mooi uit en eventuele onregelmatigheden worden een beetje gemaskeerd. Voor het verfproces zelf, het schoonmaken, ontvetten etc., ga ik er van uit dat dit bekend is.

10 Als alles goed droog is, moet ten slotte het schilderij nog in de lijst gemonteerd worden. Ik gebruik daarvoor kleine beugeltjes die ik met bankschroef, beitel en hamer bewerk, zodanig dat de maten correct zijn. Met deze bewerkte beugels wordt het schilderij met kleine schroefjes (2,5 x 8 / 2 per beugel) vastgezet. Tussen de twee zijhaken bevestig ik een touwtje voor de ophanging.

Dat is alles, succes.

Jan de Bruin

Geplaatst in Tips | Reacties uitgeschakeld voor Het maken van een schilderijlijst

Workshop Olieverf

Zaterdag 18 oktober: Workshop olieverf, techniek, materiaal en ervaren wat dit met je doet!

Op uitnodiging van Anke konden wij ons inschrijven voor een workshop olieverf gegeven door Lennaert Koorman in samenwerking met Windsor en Newton.

Lennaert is een zeer enthousiaste leermeester, kunstenaar en liefhebber van het echte ambachtelijke schilderen, hij heeft een ongelofelijke kennis van het materiaal, de technieken, de mediums, de opbouw van de lagen, de onderschildering en de pigmenten.

Na een introductie konden wij zelf aan de slag gaan.

Workshop WN

Een ware toverdoos ging voor ons open; kleuren zo mooi zoals je ze nauwelijks voor kunt stellen, er lagen wel 50 tubes voor ons uitgestald, penselen, doeken en werkelijk alles mocht je uitproberen.

Ieder begon op zijn eigen wijze te experimenteren. Er waren cursisten die al jaren met olieverf schilderen en cursisten die nog nooit een tube hadden opengemaakt of onder in een lade hadden liggen en er niet goed raad mee wisten.

Anke en Ad hadden een heerlijke voedzame lunch verzorgd. Dit was een welkome pauze tijdens de “inspanning”.

Workshop WN 2

Tussendoor gaf Lennaert veel advies en aanwijzingen. Tenslotte stonden en 14 prachtige schilderijen op de ezels te prijken.

Dank aan allen die zich hiervoor ingespannen hebben.

Margriet Weijburg

 

Geplaatst in Reacties cursisten | Reacties uitgeschakeld voor Workshop Olieverf

Dagje Tongeren

Elke vrijdagmorgen komen we als groep bij elkaar om bij Essa te schilderen. Ieder seizoen komen er mensen bij of gaan er mensen weg,
We schilderen en praten bij. Kim van de Wetering, onze docent, voorziet ons van onderwerpen en coacht ons op een plezierige manier tot het eindresultaat.
We leren veel en maken divers schilderwerk.
Iedereen is en voelt zich welkom!!
Deze sfeer was ook duidelijk merkbaar tijdens ons dagje uit naar Tongeren, ter afsluiting van het seizoen.DSC_3088

 

Eén van onze mede cursisten was zo vriendelijk ons mee te nemen naar het familie buitenhuis.
Na aankomst namen we ruimschoots de tijd om bij te praten en koffie te drinken. Na een wandeling door het bos was het tijd om te schilderen.

 

DSC_3118
Heerlijk buiten , genietend van de natuur. Sommige dames schetsten.
Na de gezamenlijk verzorgde lunch wederom aan het werk.
We kijken met elkaar terug op een geslaagde dag met een fijne sfeer.
We zien elkaar graag terug in september!

Hartelijke groet,

Christa Kniest.

Geplaatst in Geen categorie, Reacties cursisten | Reacties uitgeschakeld voor Dagje Tongeren

Kunstlint in de lente 2014

Zaterdag 22 en 23 maart was er weer “kunstlint in de lente”.

DSCF2533 DSCF2540 DSCF2543 DSCF2551 DSCF2553

Hier vindt u nog video van dit succesvolle evenement. https://www.youtube.com/watch?v=2VBv15vxgxk

 

Geplaatst in Geen categorie | Reacties uitgeschakeld voor Kunstlint in de lente 2014